Vés al contingut

LA JOVENTUT ALÇA LA VEU PER UN FUTUR DIGNE

09/2023 - Bizkaia

Les i els joves prenen la paraula i ho fan amb més força que mai, amb determinació, amb idees clares i contundència. “No és el sistema educatiu el que ens dona una segona oportunitat, és una segona oportunitat que nosaltres donem i oferim al sistema educatiu”, així ho expressava Ariana, una jove de 15 anys, que no va poder afrontar els estudis per problemes familiars i ara troba una possibilitat nova a través del model Escuelas de Segunda Oportunidad (E2O). El programa està inclòs dins del Plan de Implantación de la Garantía Juvenil, entre les mesures per millorar l’ocupabilitat i incrementar les oportunitats laborals de joves aturats que van abandonar els estudis molt joves; compta amb referents dels sectors empresarial, educatiu,  acadèmic i social. L’associació E2O desenvolupa accions complementades sempre amb les polítiques nacionals, autonòmiques i municipals i reforcen la cooperació euromediterrània.

[[{"fid":"15758","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"#HaciaMiFuturo","field_file_image_title_text[und][0][value]":"#HaciaMiFuturo"},"type":"media","attributes":{"alt":"#HaciaMiFuturo","title":"#HaciaMiFuturo","height":"357","width":"1153","style":"display: block; margin-left: auto; margin-right: auto;","class":"media-element file-default"}}]]

La Fundació Adsis forma part de les entitats acreditades i, per tant, és membre de la xarxa d’E2O existent arreu d’Europa. El programa es du a terme en 6 dels centres de l’entitat: Centre de Joves Taleia de València, FPB Adsis Donostia, FPB Adsis Gasteiz, FPB Getxo-Leioa, FPB Basauri i FOE Bilbao. Precisament, va ser a Bilbao on es va celebrar el 17 i 18 d’abril passats, el III Encuentro Nacional de E2O en què van participar 380 persones. L’esdeveniment va ser organitzat per Peñascal Kooperatiba, Ortzadar Ikastetxea i Fundación Adsis i va tenir lloc a la Universidad de Deusto.  Van participar a les jornades alumnat i professionals, administracions públiques, entitats socials i educatives, universitats i empreses. Tot un intercanvi de paraules i activitats per obrir diàleg al voltant d’inquietuds i avenços a l’entorn de l’educació i la societat.

[[{"fid":"15743","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"E2O Escuelas de Segunda Oportunidad","field_file_image_title_text[und][0][value]":"E2O Escuelas de Segunda Oportunidad"},"type":"media","attributes":{"alt":"E2O Escuelas de Segunda Oportunidad","title":"E2O Escuelas de Segunda Oportunidad","height":"234","width":"1153","style":"display: block; margin-left: auto; margin-right: auto;","class":"media-element file-default"}}]]

“Volem oportunitats reals i que no se’ns jutgi per la nostra trajectòria escolar anterior. Defensem el nostre futur i el dret a tenir-ne”, manifesta en Brian, de 21 anys, que després d’una intervenció quirúrgica i anys repetint curs, va quedar fora del sistema. “En no poder fer els exàmens finals, vaig perdre el curs”, apunta.

El debat va estar acompanyat d’arguments a ritme de hip-hop. Alguns i algunes joves participants van trobar en el rap, el breakdance i el beatbox, el seu canal d’expressió per manifestar les preguntes, les seves conviccions, els seus desitjos i frustracions. Tot això es va exterioritzar en un concert on els va acompanyar Elena Caballero, més coneguda com La Basu, el major referent de l’escena del rap femení a Bilbao, que va compondre un tema propi que va interpretar conjuntament amb tothom en un gran concert que va cloure la vetllada.

Ponts amb valors

Mai abans no s’havien travessat els ponts de Bilbao amb tanta convicció. Com a símbol del desenvolupament vital dels i de les joves, va tenir lloc una experiència col·lectiva en què adolescents i professionals van traçar un recorregut per la ciutat on van avançar pas a pas pels viaductes cap a l’abast d’un futur. Així ho deia el lema de les activitats: #HaciaMiFuturo, una gimcana en què no van faltar les proves i dinàmiques col·laboratives. Joves i equip educatiu es van dividir en quatre grups que van comptar amb el suport excepcional d’estudiants voluntaris d’FP de l’Instituto Elorrieta Errkamari. Pont rere pont, van caminar fins a trobar-se a l’estadi de San Mamés, el punt final on es van entrecreuar els objectius treballats a cada passarel·la. Allí es van reunir amb Eli Capa, esportista exjugadora de l’Athletic Club, que va oferir una xerrada motivadora sobre el treball en equip, la igualtat a l’esport, l’esforç i la constància, que es va acabar amb un debat en el qual van participar els i les joves.

I des de l’estadi es va passar novament a l’aire lliure, on els esperava un deliciós càtering elaborat per joves d’Hostelería de Peñascal Kooperatiba: kebab de seitan, pintxos, hamburgueses de quinoa i altres delícies per als sentits. Menjar saludable i exquisit per a tot tipus de paladar.

[[{"fid":"15738","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"#HaciaMiFuturo","field_file_image_title_text[und][0][value]":"#HaciaMiFuturo"},"type":"media","attributes":{"alt":"#HaciaMiFuturo","title":"#HaciaMiFuturo","height":"236","width":"1162","style":"display: block; margin-left: auto; margin-right: auto;","class":"media-element file-default"}}]]

Un manifest inspirador

Un dels moments que van marcar la trobada va ser el debat que va donar espai tant a les figures institucionals com el lehendakari Iñigo Urkullu i l’alcalde de Bilbao, Juan Mari Aburto, com a la Vocalía Joven E2O, que van qüestionar les autoritats sobre les retallades en educació i sobre la deriva dels compromisos polítics per al col·lectiu jove.

El lehendakari va respondre afirmant que “totes les institucions i agents socioeconòmics estan bolcats en l’objectiu d’aconseguir més i millor ocupació per a persones menors d’edat i en situació de vulnerabilitat”. També va assegurar que “el camí és llarg” perquè actualment encara un 15% de la joventut és a l’atur.

La trobada va permetre parlar de futur i enfortir el discurs de les i els joves que no tenen ni feina ni titulació i que a través de les Escuelas de Segunda Oportunidad poden trobar una resposta personalitzada i una via orientada a la integració laboral. Segons Urkullu, les E2O són “una alternativa eficaç que ofereix solucions pràctiques, complementant la formació teòrica més dura amb una formació pràctica més atractiva i funcional”.

Després de les taules rodones, es va organitzar una fira d’oportunitats, un espai de diàleg sobre innovació educativa, mobilitat europea, noves tecnologies i investigació sobre el model E2O. Una activitat de networking que va generar intercanvi d’idees i va teixir una xarxa per a la cerca de noves oportunitats laborals.

Tot plegat va desembocar en el moment més esperat: l’entrega de les acreditacions E2O. Va ser un dels actes més emotius de l’esdeveniment. Un tancament amb reflexions que les i els joves van compartir amb el públic, algunes per recordar que ells i elles són el motor del futur i que necessiten un camí lliure d’obstacles per poder avançar amb llibertat i determinació: “No ens talleu les ales, ajudeu-nos a volar”, van cridar, omplint l’auditori d’un silenci que parlava sense paraules.